En fantastisk sommertur

I forbindelse med gardens 30års jubilæum, og efter lang tids planlægning, startede gardens sommertur 2012, torsdag den 2. august i Aabenraa. Vejret var perfekt, alle glade og velmødt en tidlig morgen, til en fantastisk og begivenhedsrig tur, rundt i det danske land.

Turen startede, som sagt, torsdag den 2. august, klokken 7:30. Der blev sagt godmorgen, imens bagage, instrumenter og madpakker blev pakket i gardens to trailere. Omkring klokken 8, blev der sagt pænt farvel til alle forældrene, og de to minibusser blev fyldt op med spændingsfyldte gardister, både store som små. Kursen blev sat mod Svendborg på Fyn, eller nærmere bestemt, Carlsberg Camping på Tåsinge.

En kort pause blev lagt ind i programmet, ca. 15km fra Svendborg, da vi skulle have vores instruktør, Anja, med på turen. Det var også godt lige, at få strækket benene, inden turen gik videre mod Tåsinge.

Ankommet på Carlsberg Camping, på øen Tåsinge, blev vi indlogeret i en slags sportshal, hvor vi skulle overnatte. Trailerne blev hurtigt tømt for bagage, så der var mere tid til sjov og leg, samt nyde de medbragte madpakker. Midt i madpakkerne, dukkede Kirsten op fra Peder Most Garden, for at byde os velkommen til det Sydfynske, da vi senere på dagen skulle besøge dem i Svendborg.

Efter madpakkerne og et lille pusterum, blev der trukket i uniformerne og instrumenterne gjort klar. Nu skulle der marcheres og spilles for alle campisterne på Carlsberg Camping! Campisterne var glade for musikken, og alle børnene fulgte os på turen gennem campingpladsen. Det var meget varmt, at marchere i den bagende sol, men gardisterne klarede det rigtig flot.

Efter marchturen, blev der igen trukket i det civile tøj, for nu gik turen mod Svendborg, eller rettere sagt, mod Peter Most Gardens lokaler. Uniformer og instrumenter blev pakket i den store trailer og spændt på bussen, og så trillede vi af sted.

Femten minutter senere, og ankommet i Svendborg, blev vi taget pænt i mod af Peter Most Garden og dens bestyrelse, i deres flotte lokaler. Nu var der tid til lidt afslapning og tid på egen hånd, i Svendborg centrum. Der blev nemlig afholdt Svendborg Torvedage, så der var rig mulighed for, at opleve en smule, inden vi skulle spille sammen med Peder Most Garden, senere på eftermiddagen.

Alle gardister, både fra Peder Most Garden og Den Sønderjyske Garde, fandt tilbage og fik uniformerne trukket på, samt gjort klar til en march gennem Svendborgs centrum. Det umulige blev gjort muligt, nemlig at sammensætte/blande to garderkorps. Det var fantastisk at opleve, at både kommandoer, musik og hvad der ellers hører til en garde, bare lykkedes perfekt!

På marchturen, blev der gjort holdt på et torv, i Svendborgs gågade, hvor en fælleskoncert, på ca. en time, blev spillet for det store publikum. Endnu engang, stod de to garderkorps blandet, og bød publikum på en fantastisk koncert, med en fantastisk klang.

Efter koncerten blev nodestativer og trommesæt, hurtigt pakket sammen, og marchturen fortsatte ned til Svendborgs lystbådehavn. Her blev der holdt pause i en gammel lagerbygning, hvor Peder Most Garden, havde sørget for et festmåltid til alle de sultne gardister, hjælpere og bestyrelser. For at danne nogle gode sociale rammer, på kryds af de to korps, placerede gardisterne sig skiftevis, en fra hver garde. Det samme gjorde i øvrigt de to bestyrelser.

Da festmåltidet havde lagt sig, blev der stillet op til en kort marctur, ude foran lagerbygningen. Nu fortsatte turen langs med lystbådehavnen, og ned til havnekontoret. Her er der for kort tid siden, blev bygget en lille scene/havnepromenade, som flyder i vandet ud for havnekontoret. Promenaden bliver kaldt bølgen, da den er formet som en bølge. På denne, kan publikum sidde på nogle trappetrin, samt øverst oppe, ved borde og bænke, og se koncerten, som foregår nederst på promenaden.

Det var en helt fantastisk oplevelse, at se og høre de to garderkorps, stå og spille en times koncert, med udsigt ud over havet. Publikum var begejstret, og klappede i kor, for at få de to korps, til at spille et ekstranummer.

Da koncerten havde nået sin ende, marcherede de to korps op igennem Svendborgs gader, og sluttede ved Peder Most Gardens lokaler. Her blev der sagt tak for en fantastisk dag, og så var der tid til hygge og socialt samvær. Men da klokken allerede havde rundet kl. 21, var det tid for de mindste, at stige på bussen, og sætte kurs mod Carlsberg Camping, imens de store blev i Svendborg til ca. kl. 23:30.

Fredag formiddag, den 3. august, stod hele Den Sønderjyske Garde meget tidligt op, for at gøre sig klar til dagens kommende begivenheder. Trailerne og busserne blev pakket, gulvet i sovesalen fejet, og kursen mod Svendborg sat. Her ventede Peder Most Gardens bestyrelse med et fantastisk morgenbord. En hyggelig stemning og socialt samvær, var sat på menukortet, denne tidlige morgen. Efter morgenmaden, blev der takket for det dejlige ophold i Svendborg, og turen fortsatte mod København.

På vej til København, blev der indlagt to pauser i tidsplanen, så vi alle kunne nå, at få noget frokost. Desuden blev der handlet ind til aftensmaden, ved et supermarked i Ringsted. Gardisterne vidste ikke hvad dagen skulle byde på, da bestyrelsen havde arrangeret to overraskelser til dem.

Efter frokosten, fortsatte turen mod København – nærmere bestemt Frederiksberg, hvor Frederiksberg Garden havde lånt os deres lokaler, på en skole, så vi havde et sted at overnatte og lave mad. Ved ankomsten på Frederiksberg, blev vi modtaget af Frederiksberg Gardens formand, som bød os velkommen til det Københavnske, og låste op for os. Nu skulle trailerne tømmes, så vi kunne komme videre. Da alt bagagen var placeret i de forskellige lokaler, blev traileren låst og alle satte sig ind i busserne, klar til at køre af sted mod bestyrelsens overraskelse.

Efter en lang tur igennem Københavns tætte trafik, havnede vi lige ude foran Experimentariet i København, hvor vi tilbragte en sjov og spændende eftermiddag. Der var både ting og sager for store som små, og alle havde det sjovt. Der var bl.a. forskellige forsøg og viden omkring lyd, solenergi, vand og varme, samt en tur igennem krible-krable-land, hvor man kunne opleve livet som bl.a. husstøvmide og andet småkravl. Til sidst var der et lille show omkring varmluftsballoner, hvordan de fungerer, hvilke gasarter der bruges og så videre.

Efter en fantastisk oplevelse på Experimentariet, blev busserne igen fyldt op og en oplevelsesrig tur, fortsatte i de Københavnske gader. Næste stop og overraskelse blev Nyhavn, hvor vi skulle på sejltur, rundt i havne og kanaler. Vi steg om bord, på en af de store både til sightseeing, og ventede spændt på afgangen.

Kaptajnen fik vendt båden, og bagenden blev vendt mod Nyhavn. Nu begyndte en tur, på ca. en time, rundt i vandet omkring København. Turen bød på mange spændende arkitekturer, seværdigheder, lav broer, husbåde, skibe og hvad der ellers findes omkring havet og på havnene. Bl.a. så vi Operahuset, Den Lille Havfrue, tårnet på Vor Frelser Kirke, og mange andre spændende ting.

Turen sluttede atter ved Nyhavn, og busserne blev fundet et stykke der fra, ved den Svenske Ambassade, hvor vi havde fået lov til, at parkere dem. Herfra satte vi kursen mod skolen på Frederiksberg, hvor vi tidligere på dagen var blevet indlogeret.

Der blev snakket om de mange oplevelser dagen havde budt på, i mens maden blev lavet, bordet dækket og luftmadrasserne gjort klar, til senere på aftenen. Da pladserne ved bordene var indtaget, blev der sagt værsgo til en fantastisk omgang spaghetti og kødsovs, til alle de sultne munde, og herfra var hyggen sat i højsædet.

Da gryderne var tomme, gav dirigenten is til alle sammen, da dette var hendes sidste oplevelse med garden, som fast dirigent. Hun har valgt at søge nye udfordringer andre steder i landet, så derfor var sommerturen, en oplagt afslutning på hendes tid i vores fantastiske garde. En af gardisterne overrakte dirigenten en gave, som alle gardisterne havde stået for at skaffe. Derefter fik hun overrakt en gave af gardens formand, på hele gardens vegne, som tak for den fantastiske gode indsats igennem tiden.

Efter de mange personlige indtryk, og en fantastisk aftensmad, blev den midlertidige spisesal, hurtigt omdannet til øvelokale for orkesteret. En lang dag på Dyrehavsbakken ventede forude, så det var med at være på dupperne.

Da klokken, allerede under aftensmaden, var begyndt at blive mange, blev de mindste i garden pakket i seng, så de kunne være friske til dagen på Bakken. De lidt ældre gardister, festede moderat videre med dirigenten, og en hyggelig stemning havde bredt sig.

Næste morgen, den 3. august, stod bestyrelsen klar med et morgenbord, så der kunne blive tanket energi, til en fantastisk dag på Bakken. Efter morgenmaden, blev der ryddet op, fejet og gjort rent, samt trailerne pakket og gjort klar, til hjemrejse senere på dagen.

Da nøglerne, til skolen, var overrakt til Frederiksberg Garden, og vi fik sagt pænt tak og farvel, blev busserne fyldt op, trailerne koblet på, og kursen sat mod Dyrehavsbakken i Klampenborg.

Da vi nåede den nordlige, og ikke mindst, mere grønne del af det Københavnske bybillede, var destinationen ”Bakken” nået. Vi blev pænt modtaget af en af Bakkens medarbejdere, i en lille golf-bil, som eskorterede os og busserne ind gennem Dyrehavsbakken, og ned til selve forlystelsesparken, omme bag den store scene, hvor vi kunne campere for dagen.

Her blev nodestativer, instrumenter og så videre, pakket ud og gjort klar på scenen, før der kunne nydes madpakker, som bestyrelen havde sørget for aftenen i forvejen. Herefter var der et par timer på egen hånd, hvor der blev prøvet en masse forlystelser, spist en is, nydt et hyggelig selvskab, og hvad man nu ellers kan lave, eller få tiden til at gå med på Bakken.

Omkring klokken 14:15, mødtes alle tropperne igen bag den store scene, for at klæde om til uniformen, så der var klar til en marchtur gennem Bakken. Vi blev mødt af et glad, smilende og tilfreds publikum, hele vejen igennem Bakken. Vi gik to gange rundt, for virkelig at vide folk, hvem vi var og at vi var der!

Eter den varme, men fantastiske marchtur gennem Bakken, blev der holdt en kort pause, for at tanke op til koncert på den store scene. Bakkens personale, havde allerede ved vores ankomst, placeret et stort skilt foran scenen, hvor der stod ”Den Sønderjyske Garde – 15:00”, så publikum var godt informeret. Det kunne så sandeligt også mærkes, da bænke, græsplæner og hvad der ellers var rundt omkring scenen, blev fyldt godt op.

Gardisterne leverede en super flot, energisk og ikke mindst rørende koncert, med vores nu afgåede dirigent, Anne Lene, i spidsen. Publikum var uden tvivl meget tilfredse, da der både blev klappet og fløjtet.

Med koncerten bag os, blev alle instrumenter, uniformer osv. pakket ind i trailerne, men vi var ikke helt færdige! Nu skulle hele garden ned til Pjerrots hus, for at få taget gruppebilleder! Det var super godt, og mindeværdigt, med Pjerrot bag hele garden, og her ses resultatet.

Efter en veloplagt fotosession hos Pjerrot, ilede vi tilbage til busserne for at klæde om til civil, for derefter, at suse ned til en af forlystelserne, hvor ejeren havde lovet hele garden en gratis tur. Herefter blev busserne fyldt op og kursen sat mod McDonald’s i Nyborg. Her afsluttede vi vores tur med dirigent, Anne Lene og vores instruktør, Anja. Efter en god portion aftensmad, blev der sagt pænt farvel, med kram og knus, til Anne Lene og Anja, hvorefter vi satte kursen mod hjemlandet (Sønderjylland).

Vi fik en varm velkomst hjemme i Aabenraa, da forældre, søskende, støtteklub og mange andre stod og ventede på os, da vi nåede frem ved 22 tiden, godt trætte og hovedet fyldt med spændende og mindeværdige oplevelser. Her tog vi desværre også afsked med to gardister, Karina og Martin. Martin har valgt at stoppe, da han søger nye udfordringer indenfor musikverden, men han har da også været med i ca. 14 år. Karina er rejst seks måneder til det kolde nord, eller rettere sagt Grønland, hvor hun skal studere ifm. pædagoguddannelsen.

Det har uden tvivl været en fantastisk og mindeværdig tur, og alt gik som forventet og helt uden problemer. Bestyrelsen vil gerne takke alle personer, virksomheder og foreninger, der på en eller anden måde, har været involveret i vores fantastiske sommertur. Hertil skal nævnes, at turen i Experimentariet og sejlturen fra Nyhavn, blev sponsoreret af erhvervslivet i Aabenraa, hvilket vi er meget taknemmelige for. Det var med til, at give de unge mennesker en endnu bedre oplevelse.

Tak for en god sommertur, tak for en god mini-Danmarkstourné i forbindelse med vores 30 års jubilæum, samt en stor tak til alle gardister, forældre mv. for at gøre denne tur mulig og til det den blev. Vi ses til vores Jubilæumskoncert i Sønderjyllandshallen, Aabenraa, den 18. november 2012, klokken 15:00.

Se flere billeder fra turen, ved at klikke her!